Skip to content

::: lægemidler :::

Lægemidler er ofte frygteligt misforståede.

Lægemidler er ofte gode mediehistorier.

Kombinationen af de to er en potentielt skrækkelig blanding.

Én udfordring for kommunikationen omkring lægemidler i medierne er at man skal forene mediernes behov for korte rappe fortællinger med forskningens behov for at fortælle det hele og det korrekte.

En anden udfordring er at lægemidlers effekt og bivirkninger ikke er lette at måle. Det enkle spørgsmål “Virker det?” kan sjældent besvares med et ja/nej.

Den tredie udfordring er de mange interessenter. Lægemiddelindustrien, kommunikationsfolkene, EU-kommisionen, patientforeningerne, de praktiserende læger, patienterne, lægemiddelstyrelserne, speciallægerne, folketinget, du og jeg.

Alt dette gør at baggrunden for en nyhedshistorie om medicin sjældent kommer frem. Det betyder en gensidig mangel på indsigt og en meget stor mangel på tillid imellem befolkningen, lægemiddelindustrien og sundhedsvæsenet.

Hvordan kan vi reparere på det?

Vi har allesammen brug for at der er lettilgængelige, faktabaserede fortællinger om lægemidler og alt deres væsen i medierne. Oplysning til folket om lægemidler, tak!

One Comment
  1. Hej Enig i 1 , uenig i 2 fordi god medicin som enten virker fantastisk eller slet ikke eller har en sværm af bivirkninger , 3 er et produkt af at man undertrykker negative resultater at risiko for sagsanlæg for infamation skal jeg nøjes med at henvise til de alt for mange artikler i BMJ om samme emne.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: