Skip to content

Videnskabsfolk overdriver også.

07/05/2012

Videnskabsfolk er kittelklædte, har brændende øjne, og vejer alle deres ord på guldvægte.

Øhm. Not.

I hvertfald ikke altid det med guldvægtene.

Medieopmærksomhed er blevet vigtigt for videnskabsfolk. Medieopmærksomhed kan nemlig være vejen til at få flere forskningsmidler. Det betyder fx. at hvis en gruppe forskere har lavet en spændende undersøgelse, så bliver der sendt en pressemeddelelse ud fra universitetet. Eller hvis deres undersøgelse udkommer i et videnskabeligt tidsskrift, så sender tidsskriftet en pressemeddelelse ud. Det er jo business! Men som altid med pressemeddelelser, så kan resultaterne risikere at blive “hypet”. For eksempel ved at tage et nyt, videnskabeligt spændende resultat – og så lade det kikke så langt ud i de svage sandsynligheders fremtid at det slet ikke giver mening. “Dette her kan måske blive til en ny slags medicin engang!” Jovist. Hvis ikke at jeres resultater var på et så tidligt stadie; hvis ikke langt de fleste ideer til ny medicin fejler undervejs; hvis og hvis og hvis. Der er et friskt, dansk eksempel på mild hype hér.

Måske i erkendelse af at det er sådan, slutter det meget anerkendte tidsskrift Nature alle deres pressemeddelelser sådan her:

HYPE: We take great care not to hype the papers mentioned on our press releases, but are sometimes accused of doing so. If you ever consider that a story has been hyped, please do not hesitate to contact us at press@nature.com, citing the specific example.

Med andre ord – journalister og videnskabsfolk kan være lige gode om at hype.

Husk lige det, næste gang du ser en avisoverskrift om medicin.

Specielt hvis den indeholder ordene kræftkur, mirakelmedicin eller  ungdomspille.

Advertisements

From → Kommentariatet

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: