Skip to content

Novo Nordisk og insulin Degludec: Rekordstor investering i “medicinsk synlighed”

11/02/2012

“Jeg kan sige så meget som, at lanceringen af Degludec bliver den største lancering, vi nogensinde har foretaget. (…) Det er ganske usædvanligt. Med en omsætningsvækst i den størrelsesorden ville man normalt vente en vækst i driftsresultatet i størrelsesordenen 15 pct. eller mere. Så det er en indikation af, at vi har inkluderet en særdeles signifikant omkostning til opbygning af medicinsk synlighed for produktet”.  Således sagt af Lars Rebien Sørensen (adm. direktør for Novo Nordisk) for nylig.

Degludec. Degludec er en ny insulin på vej. Det er en insulin der virker længe ad gangen, så nogle sukkersygepatienter blot behøver at tage Degludec tre gange om ugen for at få en grunddækning med insulin. Novo Nordisk er stolte over den, og spår denne insulin en stor fremtid – så de satser meget. Også, som det kan høres, på den “medicinske synlighed”.

Medicinsk synlighed? Det er et fantastisk diskret ord. Jeg er vild med det. Det er en elegant måde at udtrykke at man gerne vil synliggøre denne nye insulin for læger. Ikke reklame, ikke markedsføring, ikke salgsfremmende aktiviteter, men – medicinsk synlighed. Og nu jokker jeg direkte ned i brændenældesuppen, for medicinindustrien får klø i medierne snart sagt hver eneste dag for at “købe” og “påvirke ” læger. Hvordan Novo Nordisk vil, kan og må praktisere denne medicinske synlighed er forskelligt fra land til land, men i Danmark er der nok mest tale om uddannelsesseminarer for læger, informationsbesøg hos lægerne og sponsorater for begivenheder og foreninger (se f.eks. Novo Nordisk‘s markedsføringspraksis her).

I lægestanden, i offentligheden og i medierne er der mange stemmer imod medicinalindustriens store indflydelse og store markedsføringsbudgetter. Hvorfor mon?

Det er mange penge! Det er ikke bare mange penge – det er rædsomt mange penge der bliver brugt på medicinsk synlighed. Det virker stødende at medicinalvirksomhederne bruger så mange penge på det. Og det virker desto mere stødende, jo færre penge offentligheden synes at sundhedssektoren har. Som hvis en forretningsmand har råd til at købe guldvandhaner til sit hus midt i et fattigt land.

Så må det jo virke! Og offentligheden tænker: Hvis medicinalindustrien bruger så mange midler, så må det jo virke. Jo flere penge, jo mere effekt. Jo større markedsføringsbudgetter, jo mere medicin bliver der udskrevet.

Med de store budgetter for medicinsk synlighed + samfundets stigende medicinudgifter + det faktum at medicinvirksomhederne er i en situation hvor de tjener på syge mennesker, så vil vi høre denne diskussion i medierne hver uge fremover.

Vi skal bare også huske, hvorfor Novo Nordisk satser så hårdt på medicinsk synlighed for Degludec.

Det er ikke af ond vilje overfor læger eller patienter.

Det er ikke for at få flere patienter til at bruge insulin.

Det er ikke for at få læger til at udskrive flere recepter på insulin.

Det er for at få markedsandele fra andre medicinalfirmaer – det er for at få lægerne til at vælge Degludec fra Novo Nordisk og ikke et andet firmas insulin. Det er simpelt købmandsskab og konkurrence. Og derfor, tror jeg altså, skal vi ikke regne med at fremtiden byder på mindre (og klædeligere) budgetter for medicinsk synlighed fra medicinalvirksomhedernes side.

Snarere tværtimod.

Advertisements
Skriv en kommentar

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: