Skip to content

EU-forslag: Lægemiddelvirksomheder må kommunikere med patienter

27/11/2011

Et EU-forslag er i høring for tiden. (se omtale på fpn.dk). Forslaget omhandler at medicinalindustrien i højere grad end tidligere må have kontakt med dem der bruger deres medicin. Det er et forslag der går den modsatte vej af hvad der tidligere har været tilfældet. Derfor står der også blæst om forslaget, både fra læger, forbrugerorganisationer og medicinalindustrien selv. Argumenterne er klassiske, og linierne er trukket hårdt op.

På den ene side har vi lægernes faglige foreninger, som mener at alt materiale der kommer fra lægemiddelvirksomhederne er reklamemateriale. “Det kan aldrig blive saglig og nøgtern information”, udtaler Yves Sales, Lægeforeningen. Modargument: Det argument, som Yves Sales er citeret for, hviler på tanken om at lægemiddelindustrien udelukkende har en skummel dagsorden. Det er er ikke et godt eller vægtigt argument. Men et modargument ville være at fordi det er receptpligtig medicin vi taler om, står der heldigvis en kritisk læge imellem udskrivningen af medicin og lægemiddelreklamen.

På selvsamme side står Forbrugerrådet, som mener at mere information fra lægemiddelvirksomhederne vil give større (og underforstået: unødvendigt) medicinforbrug. “Vi kan ikke som samfund være tjent med, at det er medicinalindustrien, der skal informere borgerne om sundhed og medicinbrug”, er Sine Jensen, Forbrugerrådet, citeret for. Modargument: Medicinalindustrien bliver aldrig den eneste oplysningskilde. Der er alle mulige styrelser, ministerier, læger osv. der også er med til at oplyse. Måske får vi bare mere balancerede oplysningskilder?

I det modsatte ringhjørne står medicinalindustrien. Den er for EU-forslaget, med argumentet om at eftersom et lægemiddel er udviklet af en lægemiddelvirksomhed, så har virksomheden den største ekspertviden, og derfor er det naturligt at tillade at virksomheden videreformidler denne viden til patienter. Modargument: Selvfølgelig vil medicinalindustrien gerne have så frie tøjler som muligt. Desuden er der et kunderelations-aspekt, i forhold til at beholde forbrugerne og med hensyn til kvaliteten for forbrugerne. Så jo flere muligheder man har for at interagere forbrugeren (patienten), jo bedre.

Mediemedicin mener at det er lidt sært at man skal lukke munden 100,0% på dén producent, der har 10 års længere erfaring med et lægemiddel end nogen andre. Og jeg er ikke bekymret for forbrugeren, men jeg kan være bekymret for lægen. Kan han/hun følge med? Hans eller hendes patienter vil nemlig  komme med endnu flere spørgsmål om deres medicin. Er det dårligt? Nej.Vi medicinforbrugere bør faktisk være velinformerede; vi bør have muligheden for at lære om vores medicin, så vi forstår valget af medicin, og så vi forstår hvorfor og hvordan vi skal tage vores medicin. Og det får lægerne mere af i fremtiden. Også uden dette EU-forslag.

Kravene til lægernes funktion ændres hele tiden. Som for os allesammen. Så er spørgsmålet bare, om der – for at dække vores stigende behov for at få rådgivning om god medicinbrug – bliver brug for at der ude i sundhedshusene hos de praktiserende læger også er en medicinrådgiver. Der kan hjælpe åpatienter med at tage deres medicin rigtig, med at styre at de forskellige mediciner ikke modvirker hinanden, og med at forstå lægemiddelinformation i det hele taget. Og det kunne for eksempel være (okay, jeg er måske subjektiv hér, fordi jeg selv er med til at uddanne dem) en farmaceut.

Oplysning og information om medicin er ikke dårligt. Lad os bare få mere.

Reklamer
One Comment
  1. Sune Faurschou Isaksen permalink

    Tak for en analytisk og nuanceret gennemgang af problematikken. Jeg er enig i langt det meste, fraset, måske, lige de sidste to sætninger. Problemet med lægemiddelinformation på interenettet, er, at al viden på alle områder jo allerede er tilgængeligt. Enhver kan skrive hvad-som-helst om medicinindustriens produkter (og gør det!), bare ikke medicinindustrien selv.

    Det er ikke længere et problem at få information om lægemidler længere. Men det er en stor udfordring for almindelige borgere og patienter i at sortere i den, for kvaliteten er meget svingende.

    Det jeg tror patienter i Danmark kan opnå, ved at tillade medicinindustrien at kommunikere direkte til patienteren, er, at de således vil opleve et stort løft i kvaliteten (medicinskt såvel som kommunikativt), da denne information i givet fald både vil være kvalitetskontrolleret, myndighedsreguleret- og godkendt, samt være på dansk!

    I øvrigt tak for en god blog!

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: