Skip to content

Hvorfor gør du det?

05/08/2011

Ja, hvorfor gør jeg det? Skriver indlæg til mediemedicin.dk? Det virker ret nørdet at sidde og skrive om lægemidler i medierne – og til hvilken nytte?

Jeg gør det (brandbrøleme) fordi både lægemidler og kommunikation interesserer mig; fordi gode lægemidler og god kommunikation er særdeles essentielle i vores samfund; og fordi der er noget der mangler…

Kommunikationsmæssigt har det længe været en tommelfinger-regel at formidling er det samme som forenkling. Ofte fortolket som at al formidling krævede “så få pointer og så lavt et lixtal som muligt.” Det har tit betydet at de emner der ikke umiddelbart kunne forenkles, blev opgivet. “Det er for svært og indviklet; det gider folk ikke at læse”. Videnskabsformidlingen har knoklet en del med dette problem, og det er blevet meget bedre – blandt andet kan man nu læse fede videnskabsfeatures med god dybde i nogle aviser indimellem. Men nyhedsjournalistik om videnskab er stadig noget crap, og jeg sidder tit med en følelse af at nyhedsfolkene altid insisterer på at billedsiden skal indeholde en person i kittel der hælder blå væske op i en kolbe. (Suk.) Lægemidler er i medierne – men hvor er skønheden, informationsdybden og den menneskelige vinkel i kommunikationen?

For det første mener jeg at alt i princippet kan formidles smukt og klart og med dybde – uden at blive forenklet til døde. Det kræver at man gør sig umage, og at man gør sig umage med at vide hvad man formidler. Med andre ord – det kræver en prioritering. At man vil. Og det gælder naturligvis også viden om lægemidler.

For det andet mener jeg at alt i princippet skal formidles klart og med dybde. Folk har ret til at få hele historien. Det er ødelæggende for menneskers selvbestemmelse og livsnavigering hvis den information de får er overfladisk og forkert. Det giver forkerte beslutningsgrundlag, og det er ødelæggende for demokratiet og for samfundets udvikling i en sund retning. Hvis mennesker og beslutningstagere ikke har viden om lægemidler – hvad de er, hvordan de er lavet, hvilke begrænsninger der er i vores viden om dem – så får vi debatter, beslutninger og en efterfølgende samfundsudvikling der hviler på forkerte opfattelser og giver samfundet en forkert retning.

For det tredie savner jeg en smuk, klar og dyb dækning af fænomenet lægemidler og lægemiddeludvikling i medierne. Der er ganske meget business-stof om lægemiddelindustrien, men ikke meget andet. Hvor er den menneskelige vinkel? Hvor er formidlingen af lægemiddeludviklingsprocessen? Jeg savner den.

Jeg må hellere holde mig til de tre pointer. Forenkling, du ved nok.

From → Kommentariatet

Skriv en kommentar

Skriv et svar

