Skip to content

Et forlig i USA (del 2)

17/07/2011

Klarere regler, tak. En håndfuld store lægemiddelvirksomheder har skrevet til de amerikanske myndigheder og bedt dem om at tydeliggøre reglerne for medicinsk information. Det er sket efter at adskillige lægemiddelvirksomheder har fået store bøder for “off-label marketing”, altså for information om eller reklame for at et lægemiddel kan bruges til andet end der står på indlægssedlen i pakningen (se forhistorien i Mediemedicin-indlægget “Et forlig i USA”).

Vi kan ikke gætte det! “Unfortunately, the current state of regulatory guidance is not clear or comprehensive, or in some cases, even binding,” wrote lawyers representing Allergan, Eli Lilly, Johnson & Johnson, Novartis, Novo Nordisk, Pfizer and Sanofi. “That lack of clarity places manufacturers at risk of criminal and civil sanctions if they cannot correctly guess where the government would draw a line.” (kilde: Medical Marketing & Media)

Ingen kommentarer. Hvis et lægemiddel rent faktisk har vist sig at være anvendeligt til en anden sygdom end nøjagtig dem der står på indlægssedlen, og hvis en læge kontakter lægemiddelvirksomheden og spørger om dette lægemiddel kan bruges til denne anden sygdom – er det så etisk forsvarligt at de skal svare “ingen kommentarer” eller måske endda “nej”? Spørgsmålet er meget relevant. Både for lægerne, patienterne og lægemiddelvirksomheden.

Advertisements
Skriv en kommentar

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: