Skip to content

Ta’ din medicin! (vil du ikke nok?)

22/06/2011

Jeg skal tage min medicin. Jamen selvfølgelig tager jeg min medicin. Helt korrekt. Præcis som der står på recepten. Jeg véd jo godt at så virker det bedst – og jeg får det bedre. (Tror du på mig? Læs videre for at få sandheden.)  

Lægemidler er præcisionsarbejde.  Lægemiddelvirksomheder er meget pertentlige når det gælder kvalitet. For nu ikke at sige hysteriske. Der bliver analyseret, nummereret, kontrolleret og signeret mange gange undervejs i produktionen. Hver eneste tablet skal være i orden. Hver eneste tablet skal indeholde den samme dosis. Sådan at der til apoteket ankommer en perfekt lille kartonkasse med perfekt fremstillede og perfekt indpakkede tabletter – til os.

Som vinden blæser. Og vi spiser tabletterne som vinden blæser. Jo, det gør mange af os! Jeg er én af dem – jeg glemmer lige en tablet dér fordi jeg var ude til frokost, og dér fordi jeg havde travlt. Vi mennesker er ganske ens: På globalt plan sløser vi også med at indtage medicin, og får vi medicin i en lang behandlingsperiode overholder kun cirka 50% af os behandlingen (se fx. WHO). Hvorfor? Kronisk. Jo længere tid vi skal tage medicin, jo mere sløsede bliver vi. Det er ligesom med rygestop og slankekure: Vi kan godt holde fanen højt i fem dage, men så begynder det at knibe. Flere gange om dagen. Jo flere tabletter om dagen vi skal tage, jo sværere bliver det. Én tablet om dagen ved aftensmaden kan gå an, men ved tre om dagen kniber det med at huske. Tog jeg én til frokost idag? Modvilje. Hvis vi ikke tror på at medicinen er god for os, så tager vi den ikke. (Og vi fortæller ikke til lægen at vi ikke tager den…)

Det er noget skidt! 1) Fordi det er spild af medicin, og derfor spild af store beløb i sundhedsvæsenet. 2) Fordi patienter der ikke indtager medicinen rigtigt får det dårligere og dør tidligere. 3) Med flere ældre mennesker og bedre behandlinger, får vi flere mennesker på de lange eller kroniske medicinbehandlinger – og mere af 1) og 2).

Det kan blive godt! Sundhedsvæsenet kan virkelig spare mange penge og ressourcer hvis vi alle indtog medicinen korrekt. Og vi kan selv få det bedre! Men hvordan? Der er to tricks: 1) Hvis vores læge indtrængende fortæller os hvorfor det er vigtigt, så vil vi gerne indtage medicin korrekt – og så bliver vi gode til det! 2) Med små elektroniske hjælpemidler (sms, apps) er det nemt at støtte os patienter i at ta’ vores medicin. Ta’ din medicin korrekt. Til glæde og gavn for alle.

From → Faktaboksen

Skriv en kommentar

Skriv et svar

