Skip to content

Er vores læger til fals for industrien?

24/05/2011

Køb en læge. “Er vores læger til fals for industrien?”, står der i en klumme i Politiken idag. Som uddybet af Henrik Dibbern, formand for de praktiserende lægers organisation: “Der bliver brugt enorme ressourcer fra medicinalindustriens side på at påvirke lægerne til at bruge medicinen i det omfang, medicinalindustrien ønsker, vi skal bruge den”. [citeret i klummen.] Men kære doktorer – I får det til at lyde som om I er en flok forsvarsløse får. Jeg synes da også at det kan være træls at jeg får reklamer ind ad postkassen, at der er reklamer i fjernsynet, slik i supermarkedet, reklamer på internettet, telefonsælgere i telefonen og what-not. Men jeg skal da selv sortere i det. Jeg SKAL jo ikke købe en kompressor fra Silvan, bare fordi jeg får en reklame – vel?

Reklameregler? Reglerne (lovgivning og etiske aftaler for markedsføring i lægemiddelindustrien) er rigtig stramme i Danmark. Lægemiddelindustrien har selv et sæt regler for etisk opførsel. En oversigt over etiske kodekser og links til lovgivning finder du her, hvis du orker. Efter det etiske kodeks må der ikke gives gaver eller fordele der kan være af personlig værdi for en sundhedsperson (eks. billetter til underholdning) og der må ikke afholdes konkurrencer med præmier for sundhedspersoner. Der skal være gennemsigtighed i forhold til sponsorering. Det skal altid stå skrevet hvis en lægemiddelvirksomhed er sponsor for noget, uanset om der er tale om et møde, en donation til forskning eller andet. Donationer, tilskud og fordele må ikke gives med nogen form for “tilskyndelse til at anbefale, ordinere, købe, udlevere, sælge eller administrere specifikke lægemidler”. En lægemiddelvirksomhed må efter det etiske kodeks ikke sponsorere kursus/konferencerejser til udlandet, med mindre der er en faglig grund til at det skal være i udlandet. Kursusstedet må ikke være ekstravagant – eller kendt for dets “underholdningsværdi”. Ægtefællers rejser må ikke sponsoreres. Og så videre.

Der er etiske regler for lægemiddelvirksomheders kontakt med politikere (lobbyisme), for deres kontakt med apoteker, for deres kontakt med patientforeninger. Følger lægemiddelindustrien reglerne (og det ser det faktisk ud til, jf. de få sager vi ser i Danmark), er de bundet på hænder, fødder, tæer og tunge i forhold til at anbefale deres lægemidler.

Egen fri vilje? Men for at vende tilbage til Politikens klumme: Jeg er ikke tvunget til at tro på fjernsynsreklamerne. Og jeg er ikke tvunget til at købe en mægtig meget stor kompressor i Silvan, bare fordi jeg får en reklame eller møder en sælger.

Vore praktiserende læger og psykiatere er heller ikke tvunget til at udskrive mægtig meget antidepressiv medicin til børn og unge. Bare fordi de får en reklame.

Reklamer
Skriv en kommentar

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: