Skip to content

Novo Nordisk Way

22/05/2011

At bruge værdier til at lede en virksomhed – at offentliggøre firmaets værdier, og at give værdierne til de ansatte så de kan “leve” værdierne – er meget populært. Baggrunden er den meget snak om 1) corporate social responsibility og 2) de sociale medier – twitter, facebook – og hvordan man kan bruge og styre de medier til forretningens bedste. 

“Den 2. februar lancerede Novo Nordisk’s øverste ledelse en opdateret vision og et sæt leveregler for hele virksomheden. Forud for lanceringen er der gået et års forberedende arbejde. Hundredvis af interessenter har været involveret i etableringen – både internt og eksternt. Og nu er opgaven at få dokumentet til at leve og give mening blandt de godt 30.000 medarbejdere, som er ansat i Novo Nordisk verden over. En klassisk udfordring – men ikke desto mindre en svær en.” (Dansk Kommunikationsforening)

Novo Nordisk har lavet en lille fiks 20-siders folder med visioner og værdier, kaldet The Novo Nordisk Way. Til dén har de lavet en lille liste med “essentials”. “Essentials” er ti punkter der opsummerer kernen i værdisættet. Du og jeg véd at det er “De ti bud”!

Formålet er: “Use the Novo Nordisk Way to guide the decisions you make and the actions you take.”

Jeg véd godt at denne folder ikke står alene; at der skal arbejdes med den internt i virksomheden. Men en retoriker vil sige at man kan overskue og huske tre ting; hvis man opremser flere, er det “mange”. Kan man huske, indarbejde og udleve 10 bud? Kan du huske de oprindelige 10 bud?

Til sammenligning har Ferring tre til de ansatte.

  • Always do what is right, proper and ethical, and encourage your colleagues to do so.
  • Speak out when you think that wrongs are being committed in Ferring’s name.
  • Be loyal, but only to that which is just, equitable, honorable and principled – and true to the Ferring philosophy.

 

(Hmm. Ikke stjæle, ikke lyve, ikke begære din næstes… hm? Ikke ha’ andre guder…. og… bumbum…)

Reklamer

From → Kommentariatet

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: